Hur kan något så antikt som en bok få genomslag i dagens snabba, digitala kommunikationslandskap?

 

Anledningarna till att en bok kan fungera som ett starkt PR-verktyg är egentligen tre och här kommer dom litet kortfattat:

1

För det första för att boken har hög trovärdighet och tillhör det redaktionella flödet av all kommunikation som når till exempel media och journalister - inte det kommersiella. En intressant bok åker helt enkelt i samma fil som nyheter och kultur och bemöts inte av samma spärr eller filter som reklam.

2

Den andra anledningen är att media är ofta kretsar kring personer och att träffa en författare med en bok och ett budskap är ett tydligt, personligt och intressant möte. Det går knappast att uppnå med någon annan paketering, till exempel i form av en produkt, hemsida, ett Instagramkonto eller en blogg.

3

Den tredje anledningen handlar om skapandet av grundkonceptet som värdefullt content. En bok med uppgift att sprida ett budskap, generera möten och PR behöver ha ett nyhetsvärde och något kittlande för att boken ska kunna bli föremål för content hos redaktörer. Det är ju dom som scannar nät och nyheter varje dag efter engagerande innehåll till sina kanaler, läsare, tittare, lyssnare och besökare och kunder. En väl producerad bok kan alltså vara ofattbar effektiv för att driva budskap och omvärldsintresse. Vill du se ett exempel, gå till till Case och boken Tänk som en turk.